Devalvace demonstrace

Myslím na to už dlouho. Už od dob "Děkujeme, odejděte" a všech akcí "Milionu chvilek". I dalších. Jak ty demonstrace sice krásně daj dohromady spoustu lidí, ti se někde potkají a někde si zaprotestují, pár politiků se k něčemu vyjádří.

Možná občas dojde k výměně Petra za Pavla, stejnýho přisluhovače, ale ne tak symbolicky nepřijatelnýho. Ale to je všechno.

Vlastně si nepamatuju na žádný fakt zásadní změny za posledních třicet let, který by nějaký demonstrace pomohly vyvolat. A třeba je to tím, že první demostrace, na který si pamatuju vyvolaly změnu režimu, pád komunismu, překreslení celosvětový politický mapy.

Ale ať už jsem byl od tý doby účasten jakýhokoliv protestního vystoupení lidí, konec byl na tý akci samotný. Jo, někdy to bylo lepší, někdy mi řečníci nesedli, někdy byl někdo až trapný a jindy jsem nadšeně tleskal jak přesně někdo dokáže formulovat moje pocity. Ale ve chvíli, kdy jsem z akce odcházel jsem si mohl být jistej, že tím to končí. A třeba se zas za nějakou dobu potkáme.

Petr Zelenka to měl v hlavě vždycky hezky srovnaný, točí skvělý filmy a poslouchá dobrou muziku. Nádhera. A tak jsem si poslechl jeho aktuální rozhovor a fakt jsem zvědavej na Modeláře. A ten rozhovor fakt stojí za to.

Krásně demýtizuje čechy jako takový, je poměrně věcně a sympaticky radikální. Nebojí se vyslovit, že teroristickej čin vlastně může bejt dobrej. No pusťte si to.

A dokáže přesně formulovat i to, co jsem se tu snažil napsat o těch demonstracích, ale neumím to tak, jako on. To, že každá demonstrace, která nevede k tomu kýženýmu výsledku, devalvuje demonstraci jako takovou.

Jo, je to tak. Vesele si tu demonstrujeme a vlastně už i očekávání zůstává takový, že se nic nestane. Prostě si zanadáváme. Postěžujeme. Zavyhrožujeme. Upozorníme na svinstva nebo na něco na co prostě máme jiný názory než ti co jsou u moci, ale to je všechno. Změnu už demonstrace, který požraly samy sebe, nepřinášejí.


Komentáře

Oblíbené příspěvky