Kde končí / začíná člověk

Další téma z Urxu, který se propojilo i s dnes přečteným komiksem od Warrena Ellise. Kde končí a začíná člověk.

Ellis popisuje "stažení" lidí. Vysvětluje to tak, že se hledala esence člověka. To, co dělá vědomí vědomím. A tak se v tom jeho příběhu postupně ubíralo. Protéza, umělý srdce, ledvina, .... pořád to byl člověk, i když se toho hardwaru ubralo co nejmíň. A nakonec se v té jeho scifi Transmetropolitan lidi, kteří chtějí, "stahují". Odděluje se lidské vědomí, které pak není závislé na nedokonalém těle, odpoutá se od něj a člověk jako takový má najednou mnohem víc svobody a možností. Ale taky omezení. A do těla už se vrátit nemůže.

Celý mi to dává smysl. A neumím si představit, že by to vědomí mizelo spolu s tělem. Takhle to mám roky. Stejně tak mám pocit, že v záchvěvech kreativity, při meditaci, při sexu i v mnoha dalších situacích se ta jednotlivá vědomí mezi sebou nějak propojují. Když píšu, mám pocit, že jen zapisuju něco, co se někde objevilo. A tak.

Když mne něco napadne, nevytvářím to já. Prostě to přijde. Někde to sklízí to vědomí. 

A proto tak dobře fungujou drogy a alkohol a různý další jedy. Ta jejich síla je v tom, že někde vypnou pár hardwarových funkcí těla. A ta osobnost, vědomí z něj najednou může vyklouznout a vydat se na cestu.

Komentáře

  1. Ano, kde končí a začíná člověk. Když někdo shori po zásahu proudem a zbude z něj jen hlava a torzo a stále je při smyslech a dal zije, pořád je to člověk. Kdyz bychom tu hlavu nasadili na umele telo - tak jak ma treba Pistorius nohy, ale proste ve vetsi mire, stale je to clovek, myslím. I kdyby třeba přišel o 30 bodů IQ a měl 70, stále je to člověk. Zajímavé to bude jednou pozorovat z druhé strany - až si budeme opravdu muset klást a odpovídat otázku, kdy už je to člověk? Ale možná bychom si jako civilizace na tyto otazky měli být schopni odpovědět už nyní. Když se podívám do novin, mám pocit, že to stále nedokážeme. Prostě někdy stačí, že se někdo narodí v určité zemi, s určitou barvou kůže, nebo si oblékne jiné tričko či připichne jinou pentli na klopu - a je problém. Ale myslím, že v těchto situacích o kus lidství přicházejí prave ti, kdo se to lidství snaží snazi odpiram tomu druhemu.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky