Proč je (byl) Landa zlo

Na začátku devadesátejch let, ještě v osmý třídě se ke mně dostala kazeta Rebélie - Punk & Oi. A bylo to přesně to, co jsem v tý pubertě potřeboval. 

Najednou jsem slyšel Orlíky a Tři Sestry a Šanovy a Našroty a bylo to tak strašně jiný než cokoliv, co jsem, do tý doby mohl slyšet a tak přesně se to trefilo do nálady, kterou jsem cejtil ve vzduchu, že jsem tomu vlastně propadl. 

Když mne někdo zaujme, scháním od něj všechno. Začnu ho studovat. Tak to mám od malička. Platí to v literatuře i ve filmu i v hudbě. A tenhle sampler mi hned otevřel dveře k punku a oi. Začal jsem schánět další nahrávky těch, co se tam objevili. 

Všechno teď dám stranou a zůstanu u Orlíků.

Má sběratelská a studijní povaha ke mně brzy dovalila koncertní záznam tý kapely se spoustou rasistickejch textů. Pak přišla první deska, pak Demise, pak sampler Skins Songs I. Vše se vezlo na vlně rasový nenávisti, bílej jezdec jezdil tmou, bílá liga a bílá síla, občan romský národnosti zlámal někomu všechny kosti. Tak moc to mám pod kůží zařezaný dodnes a to jsem to minimálně 25 let neslyšel. 

Ještě horší byly ty Skins Songy, to byl extrémně rasistickej a fašistickej počin. Orlík tam měl sice jen Práče a nějaký další dvě písně z první desky, ale kapely jako Krátkej proces a nebo písničky jako Walmez über alles, to byla síla. Špína. Peklo. Určitě žalovatelý a právně odsouzeníhodný. On i ten Karel Gott mit uns od Orlíků byl sice na jednu stranu dobrej vtip, ale pubertální jedinec to bral i z tý ideologický stránky. Člověk tomu chtěl rozumět a když pochopil, zas ho to někam nasměrovalo.

A je úplně jedno, jestli Landa a Matásek a další byli rasisti nebo fašisti, jestli to pro ně byla jen zábava nebo se snažili hlásat svý názory. Nebo jestli jen šlo o snadno vydělaný peníze. To, co já jim zazlívám a asi nikdy neodpustím je fakt, že vychovali v Český republice řadu nácků. Sám vím, co se mnou ta muzika dělala, jaký názory jsem hlásal a jak moc jsem tím byl, vzhledem k pubertě, ve který jsem to konzumoval, ovlivňovanej.

Mý velký štěstí byla ta Rebelie, od který se všechno odvíjelo. Naštěstí tam vedle těch skinů byli i punkáči a naštěstí jsem se přirozeně přehoupl spíš na jejich stranu, aspoň teda ve výběru mezi skin / punkáč. Vytáhly mne z toho další punkový samplery jako Epidemie a Akce Punk a Punk´s not dead. Zóna (i když ti taky měli ten svůj Cikánský problém), Slobodná Európa, ZNC, Wanastowi Vjecy, Plexis, Visáči a další. Děkuju.

A za to, že jsem se mohl zkazit a bejt skinem a rasistou, za to může Landa a Matásek v první řadě. A pak všichni ti vydavatelé Filipa pro náctileté, dramaturgové rádiových pořadů (Bílej Jezdec byl vysílanej normálně na Radiožurnálu nebo jak se to tenkrát jmenovalo i v hitparádě v Český televizi uváděnej a pouštěnej Martinem Hrdinkou). A ta média to vlastně schvalovala. Normalizovala. Neupozorňovala na to, že by tam mohlo být něco v nepořádku.

Jediný, co se pak stalo, byl soud s Braníkem, jejichž desku taky mám. Taky rasisti.

A dneska je to stejný s Ortelem. Jejich texty jsou rasistický a xenofobní. Ortel sám je podle mne nácek. Ale i kdyby nebyl a celá ta jeho mise nebyla misí ale jen divadlem a kšeftem, takovou Okamurovskou cestou, stejně je nebezpečnej a škodlivej tím, že vychovává nácky a rasisty. A každej, kdo ho hraje ve svým rádiu nebo svý televizi nebo svý anketě nebo ve svým sále či klubu tomu pomáhá taky.

A z týhle odpovědnosti se ani Landa nemůže vyvázat. Ano, může se čertit že ho lidi označovali za nácka a že jím nikdy nebyl. Třeba ne. Ale každej je odpovědnej za svý činy. A pokud vidím, kdo chodí hajlovat na mý koncerty, kdo mne poslouchá, koho svou hudbou bavím a provokuju k dalším akcím a pokud v tom pokračuju (přesně tohle ten Orlík dělal) a pokud dám svý písničky na fašistickej sampler Skins Song, jsem odpovědnej a vinnej.

PS: ale ten rozhovor , kterej tohle celý mý zamyšlení vyprovokoval, je vlastně dobrej


Komentáře

Oblíbené příspěvky