Cílená reklama a remarketing je zlo

Před pár dny mne Seznam vyzval k tomu, abych zase potvrdil to, že souhlasím se všemi cookies a cílenou reklamou. A ten souhlas byl tak nešikovně a pro mne vyděračsky formulován, jakože "a když si nainstaluješ sbrowser, tak se tě nebudeme ptát tak často", že to na mne zapůsobilo přesně naopak. Sbrowser jsem nenainstaloval a cílenou reklamu zrušil v celém rozsahu. Jen v rámci první emotivní reakce.

A pak jsem se nad tím zamyslel a uvědomil si, že ty emoce zafungovaly dobře. Protože cílená reklama a remarketing je zlo.

Ještě se hodí doplnit, že chápu, že vyrobit obsah stojí nemálo peněz a reklama jako taková  mi nevadí. Nikdy jsem si neinstaloval žádný adblock a podobné nástroje. To považuju za podobný hřích, jako ježdění na černo.  

Ale zpátky k remarketingu a reklamě. Jejím cílem je přesvědčit člověka, že potřebuje přesně tu věc, kterou se reklama snaží prodat. Je to tak trochu něco jako malý dítě - tati, kup mi tuhle hračku. A spolu se zvyšování tlaku a umanutosti dítěte čas od času rodič vyměkne a koupí něco, co by vlastně sám od sebe nenakupoval. Těch důvodů je víc. Jednak je to touha udělat radost svému milovanému potomkovi, ale pak je to taky touha o klid. Zjednodušit si tu situaci, dát dítěti co chce. A jo, tady na to pozor, může to vést k dost nepěknejm návykům, ale ruku na srdce, myslím, že každý rodič čas od času vyměkne a koupí svému potomkovi něco právě jen pro ten klid.

Remarketing je taky to malý dítě, ale dítě, který křičí z nás samotných a útočí na naši pevnou vůli. Internet zkrátil vzdálenosti k čemukoliv. Není problém sehnat a pořídit si fakt úplně cokoliv. Jenže pouhým prohlížením si regálů se zbožím tu o sobě necháváme stopu: tohle mne zajímá.

A i když v obchodě tomu pokušení odoláme, přichází malý dítě. Hele, ty ses tady díval na tohle triko, knihu, elektroniku. To je přece krásný, to potřebuješ, připomíná člověku při jeho putování po všech možných stránkách. Snaží se, aby se nenaplnilo to rčení sejde z očí, sejde z mysli.

Jak malý dítě v nás samotných na nás útočí: kup si to, to jsi chtěl, to tě zajímalo, to potřebuješ s jediným cílem. Logickým a relevantním cílem: prodat. Ať už to chceš, potřebuješ, nebo ne se snaží tak, jako každá jiná reklama vyvolat ten pocit, že to fakt chceš a fakt potřebuješ a nemůžeš bez toho žít.

A tak jsem rád, že jsem si cílení reklamy na Seznamu vypnul a udělám to i všude jinde. Protože odolávat nesmyslnejm reklamám firem, který nemám rád a který nabízí služby, co mne nezajímají (to co mi třeba dělá Zalando na facebooku a instagramu) je mnohem snazší, než si říct, že tu knížku, kterou jsem onehdá viděl vlastně nechci. Protože jí většinou chci, ale dost možná nepotřebuju.


Komentáře

Oblíbené příspěvky