PF 2022


Věci se kolem mne nějak dějou, přicházejí a odcházejí a já se snažím všechna ta "znamení" a možnosti, co mi svět dává přijímat a užívat si je. A nějak tak vzniklo i moje letošní PFko.

Poslední dobou mne docela trápí ta lidská polarita a domáhání se "práva na názor". A já, kterej si pořád myslí, že mám bezbřehou svobodu na prvním místě svých hodnot jen těžko vysvětluju některým lidem, že bezbřehá svoboda neznamená, že nemá vůbec žádný břehy.

Spousta lidí si dnes myslí, že je v pořádku mít názor na věc postavený na lži, nesmyslu a hlouposti. Že je v pořádku tvrdit, že je Země placatá (je to přece názor) nebo, že ve vakcínách proti covidu jsou rozemletá lidská embrya. Internet a neregulovaná komunikace a absolutně otevřené zpravodajství ukázalo, že jako lidstvo nejsme na něco takového připravení a tak se necháváme rádi a za úplatu (tou úplatou může být fakt nějaký hmotný benefit a nebo třeba jen uklidnění, pocit rozkrytí nějakého spiknutí, pocit toho že vím víc a nenechám se manipulovat) omezovat a oblbovat nepřeberným množství fake news, lží, nepravd a hloupostí a neumíme se v tom vyznat. A často je pro nás atraktivnější ten prolhaný konspirační web namísto suchého a věcného vědeckého nebo kvalitně zpravodajsky zpracovaného článku.

No a přitom mne napadlo, že by bylo fajn, kdybysme začli znovu, pěkně od začátku. Někde ve škole, od abecedy, abysme si rozuměli a to i napříč našimi sociálními bublinami. A abysme dokázali kriticky myslet a vyznat se v dnešním světě. A nebáli se přiznat chybu, nebáli se uznat, že jsme šli třeba slepě za něčím, co už je dnes prokázané jako omyl. To nám chybí nejvíc. Přiznat svý vlastní pochybení a nemít z toho trauma nebo pocit méněcennosti či selhání. Naopak rádi selháváme v tom, že budeme jak berani trvat na už prokázaných bludech, hlavně, abysme se neodkopali.

A když jsem pak prohlížel svůj tři roky starý zápisník, kam jsem si jen tak pro pobavení psal krátké texty na jednotlivá písmena abecedy, celé se mi to spojilo, dokonce mi to přišlo jako poměrně zábavný hříčky a já se rozhodl to dopsat a poslat do světa jako PFko.

A teda - nebylo to vůbec jednoduchý. Napsal jsem si seznam lidí, kterým bych to chtěl dát. Měl 76 položek a to jsem na někoho určitě zapomněl. Jenže písmen v mé abecedě je jen 27 a tak jsem ten seznam musel proškrtat na třetinu.

Ono, btw. jen udělat těch 27 (plus 3 testovací) knih, byla práce na mnoho probdělých nocí. To máte napsat to, vytisknout, rozstříhat, přeložit, slepit, pokreslit a popsat, zabalit, zjistit adresy, poslat, ... Ale teda - strašně moc mne to bavilo. Od začátku až do konce, i když reakce na to jsou rozporuplné (od toho že to dotyčného bavilo, přes to že jsem to celej já, že je to skvělý, že je to obscénní až po to že je to zlý a depresivní), zejména kvůli nekorektnosti některých textů. Ale tak to prostě vyšlo.

A tak tady přidávám tu svou Abecedu v pdf verzi pro všechny, který by to zajímalo. Krásnej novej dvojdvojkovej rok.








Komentáře

Oblíbené příspěvky