Proč bysme to vyvíjeli, když to za dva roky nebude potřeba

Digital Learning na Unicorn Open College se zdálo jako pěkné téma pro podzimní páteční den. Čekal jsem na moderní pohled na vyučování, na trendy. Čekal jsem, co nového se dozvím a čím Unicorn překvapí. Co má pod pokličkou. Marně.

Začalo to ale slibně. Hned na začátku skvělý Miroslav Dvořák z Microsoftu ukázal, že jeho firma už není ta vysmívaná velká korporace, která zaspala dobu. Minecraft Education Edition je boží jako nástroj pro učení kódování ale i jako zábavný svět, kde se dá pochopit chemie a zažít s ní fakt spoustu dobrodružství. Praktické zkoumání prvků, jejich tvorba. Chemické reakce a to všechno v kulisách tý hry, která je i ve svém education módu zábavná. Tak nějak si dnešní vzdělávání představuju.

A nebo úplná blbost - používání skypu pro výuku a je jedno, že úplně primitivním způsobem. Program skype in the classroom prostě jen propojí dvě třídy z různejch míst světa a děti si anglicky dávají otázky a snaží se poznat, v jaké zemi se nachází třída, do níž se doskypovali. Procvičují angličtinu, komunikaci, zeměpis, znalosti o dalších státech. Super hravá forma. Prostě dobrej nápad.

Kdybych měl školu a chtěl vzdělávat děti, jdu hned do Microsoftu. Fakt.

Ale o tom moc psát nechci. Ani o tom co připravuje a umí Apple (krásný věci a Petr Mára byl taky skvělej) a i ti jablíčkáři mají co nabídnout, je to moderní a dnešní a tady je největším problémem česká lokalizace (ale otázka je, jestli tohle je vůbec problém). Ale tím to, co bylo zajímavý a užitečný, dnes končilo.

Protože zbytek dne a hlavní důraz tu byl na Unicorn a jeho platformu pro e-learning. Trojice aplikací uuBookKit, uuCourseKit a uuWebKit. https://www.plus4u.net/uucoursekit/cs/

Unicorn vymyslel architektonicky robustní a zajímavý prostředí, ekosystém sestavenej z responzivních a chytrejch a promyšlenejch komponent, takovejch modulů.

A taky  se pak soustředil na to, jak má vypadat výukovej kurz. Jak mají na sebe navazovat otázky, jak se mají překrývat témata, jak to obsahově udělat, aby to bylo užitečný. A tady, stejně jako na těch systémech odpracoval moře práce.

No a výsledkem - produktem pro studenty - jsou kurzy, který jsou vidět tady na tom webu https://www.redmonster.cz/kurzy

Když si člověk ten kurz zkusí, kouká na něj něco, co vypadá jako dávné výukové programy z CD ROMů, věci typu Lang Master nebo Panovníci Českých zemí nebo klasické intranetové kurzy, které jsme měli třeba ve spořce. Takže princip, způsob vzdělávání pochází někdy z konce 90. let minulého století a ten posun je jen v lepší metodice, jak ty kurzy postavit, v technologii (nějaký cloudy a je to online a je to responzivní a tak). Ale jinak něco co mohlo bejt cool před dvaceti lety.

Takže Unicorn, jakoby pro lepší a moderní výuku udělal to, že předesignuje tabuli, koupí nové židle a stoly, vymaluje dnešní barvou, vymyslí křídu, která neskřípe, učitelku pěkně oblíkne, ale zachová všechny principy, které by dnes už měly být přežité.

A učitelé, kteří ten nástroj používají říkali, jak je to super, protože jim to usnadňuje práci s opravou testů, tvrdili, že žáci kteří používají tento nástroj pak mají lepší známky. Ale vůbec se nezamýšleli nad tím, jestli se děti naučí něco praktického, jestli je to líp připravuje do života, jestli líp rozumí souvislostem nebo dokážou kriticky myslet. Prostě je to zas o tom lépe pilovat stávající podobu vzdělávání. Nic víc.

A tak namísto modelů v VR a AR, namísto programu pro kooperativní plánování dětských projektů a samovzdělávání z otevřených zdrojů a zpracovávání komplexních nadpředmětových témat, místo gamefikačních a praktických prvků, možnosti si něco osahat, učit se tím, že se stanu vědcem nebo ekonomem nebo čímmoliv jiným a aplikuju matematiku v konkrétních užitečných příkladech, soustředila ta firma s jednorožcem sílu do nevzhledných výukových a zkoušecích elektronických knih a testů. Něčeho, co tu je roky a jen přidali novou architekturu a metodiku. Což bylo pro mne obrovský zklamání.

Když se pak na konci někdo ptal, zda mají ty kurzy offline mód (aby je člověk mohl dělat třeba v metru), reakce těch zaměstnanců Unicornu byla, že ne, že internet je všude a navíc kdyby se měly do offlinu stahovat všechny ty audio ukázky tak by to bylo moře dat (asi nikdy nezkoušeli doulingo nebe stream v offlinu) a že nedává smysl vyvíjet něco kvůli dvěma letům, kdy by to mohlo dávat smysl (jakože za dva roky už bude internet asi fakt všude, i v metru a tak to nebude potřeba).

A přesně to jsem si o celým tom Unicorn vzdělávacím světě myslel já taky. Jestli dávalo smysl vyvíjet tohle starý řešení na max. dva roky. 

A pod čarou - je stejně smutný, že v panelu pak moderátor vybíral ty neprovokativní a pozitivní otázky, takže to, jestli to fakt myslej vážně, proč se rozhodli pro něco takovýho nebo proč tomu věří jsem se nedozvěděl, protože dotaz byl profiltrován a nezodpovězen.

Komentáře

Oblíbené příspěvky